diskussionsfrågor, uppgift 1

I min första uppgift ska jag skriva om skillnaden mellan kvinnor och mäns beteenden, värderingar, förutsättningar och villkor, och även vad de beror på. Samt hur mycket det beror på biologiska skillnader och vår uppfostran och samhällets normer.

Det har alltid varit skillnad mellan män och kvinnor, även väldigt långt bak i tiden. Förr var det väldigt mycket så att männen skötte arbetet och kvinnorna stannade hemma och tog hand om barn, tvätt, mat osv. Det verkar fortfarande sitta i lite, även om kvinnorna nu har tagit sig ut i arbetslivet. För fortfarande är det så att det är flest män som har de högre positionerna bland arbetena, det är oftast männen som är chefer och det är män som är välbetalda. Självklart finns det även kvinnor som är välbetalda och har chefsjobb. Men överlag är det mest män.

Kanske är det männen som är bäst på just de jobben, kanske är det kvinnorna. Jag anser att den som har bäst behörighet för arbetet, ska ha det. Just därför är till exempel kvotering en väldigt negativ sak. Då får man inte rätt man/kvinna för jobbet.

Men om man tittar på jämnställdhet mellan män och kvinnor, på exempelvis en arbetsplats. Lönen mellan män och kvinnor skiljer sig ofta, även om de har samma utbildning och samma jobb så brukar det vara så att mannen har högre lön än kvinnan. Varför? Jag tror att det delvis ligger någonting i historien där, att männen brukade vara de som försörjde familjen medan kvinnan var hemma. Kanske anses det fortfarande vara så att männen ska försörja sin familj, och då behövs det ju en hög lön.

Men hur förändrar vi detta då?
Jag tror att det kommer komma efterhand, allting kan inte hända på en gång. Dessutom har det redan förändrats väldigt mycket, på ganska kort tid. Vad jag menar är att det inte var jättemånga år sedan kvinnorna ens fick rösträtt, och redan nu är det relativt jämnställt i Sverige. Visserligen är det inte perfekt, men det tror jag aldrig att det kommer bli heller. Det kommer alltid vara någon skillnad på män och kvinnor.

Värderar män och kvinnor olika?
Det är möjligt, men samtidigt tror jag att i grunden värderar vi ungefär samma saker. Det finns de som vill satsa på karriär, det kan vara både kvinnor och män. Det finns även de män och kvinnor som satsar på familj, framför karriär. Jag tror att det sitter i oss redan från födseln, visst att alla föds som olika individer men alla har samma möjligheter att välja vad de själva vill. Det spelar ingen roll om man är flicka eller pojke, man eller kvinna, vi har alla från början samma förutsättningar och därför tror jag att det är möjligt att vi kan värdera lika.

Isabella Thell


Kommentarer
Postat av: Stefanhum

Bra diskusssion om både skillander och likheter. Det är nog som du säger att förändringar tar tid.

2008-10-20 @ 17:46:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0