diskussionsfrågor, uppgift 2

I min andra uppgift kommer jag skriva om hur det hade varit om jag hade antingen valt att byta kön, eller tvingats till det. Jag ska beskriva hur mitt liv, mina intressen eller beteendemönster skulle kunna ändras om jag bytte kön. Samt diskutera hur stol del av min personlighet som är beroende av kön.

Hade jag fått möjligheten att byta kön, hade jag antagligen inte gjort det. Visserligen hade det varit kul för en dag eller så, för att uppleva livet från en annan synvinkel möjligtvis. Men jag är nöjd med mitt liv, precis som det är och jag känner inte att jag hade tagit chansen att byta kön om jag hade fått den.
Men om jag hade blivit tvingad att byta kön, i den här åldern, tror jag inte att mitt liv hade förändrats speciellt mycket. För jag är ändå jag. Kanske att jag hade slutat med de fritidsintressena som jag har nu och börjat med annat istället, något som är lite mer för män. För jag anser att till exempel fotboll är mer manligt än vad dans är. Så dansen hade jag väl fått lägga på hyllan.

Samtidigt som att jag hade försökt vara som jag är just nu, så hade det blivit en del förändringar ändå. Exempelvis hade kanske inte de tjejiga intressena funnits kvar, så som kläder, smink, hår osv. Utan de intressena hade antagligen förändrats till nya.

Jag tror att mycket av vår personlighet ligger i hur vi har blivit uppfostrade, och jag antar att flickor och pojkar inte blir uppfostrade på samma sätt i alla familjer. Så jag tror faktiskt inte att personligheten hade förändrats enbart för att man bytt kön.

Faktiskt tror jag att man hade betett sig lite annorlunda, för pojkar & tjejer / män & kvinnor beter sig inte på samma sätt alltid. Det finns skillnader mellan dem. Män/pojkar är oftast mycket "hårdare" medan kvinnor/tjejer är känslosammare. Vilket inte behöver vara negativt. Men som sagt tror jag att man hade betett sig annorlunda om man bytt kön, jämfört med tidigare, eftersom det finns skillnader mellan män och kvinnor.

Isabella Thell

Kommentarer
Postat av: ida

Bra skrivet! Jag håller med dig helt. Tror att också att man nästan varit tvungen till att bete sig annorlunda.

2008-10-01 @ 13:37:09
URL: http://ajjda.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0